Wirtuozi innowacji

1. Matthew Boulton (1728 – 1809)

Twórca Soho Manufacturing Comp., prekursor rewolucji przemysłowej, która zmechanizowała fabryki. Jako pierwszy wykorzystał maszyny parowe w fabrykach.

Nauki płynące z jego sukcesów:

  • Intensywny lobbing polityczny pozwala nagiąć prawo na swoją korzyść.
  • Jeżeli przemysł potrzebuje innowacji, powinien opłacać naukowców.
  • Przedsiębiorstwa high- tech powinny oferować i usługi i obsługę posprzedażową.

2. George W. Merck (1894 – 1957)

Twórca potentata farmaceutycznego Merck. Pierwszy, który zwrócił uwagę na znaczenie R&D. Merck już w 1933 roku rozwinął profesjonalne badania, tworząc laboratorium, które wówczas zatrudniało 200 naukowców.

Nauki płynące z jego sukcesów:

  • Żeby dominować w danym sektorze trzeba mieć najlepsze laboratorium badawcze.
  • Jeżeli firma ma zdrowe finanse to może przejąć większego od siebie konkurenta.

3. Paul Galvin (1895 – 1959)

Twórca Motoroli: 20 długich lat porażek przed wielkim sukcesem Motoroli.

Nauki płynące z jego sukcesów:

  • Poszukiwania są rezultatem prób i błędów, sukces może przyjść po długiej fali porażek.
  • Głębokie przekonanie, że przedsiębiorstwo może pokonać trudności, jest jedną z cech wielkich szefów.

4. Thomas Watson (1914 – 1993)

Szef IBM, który zrewolucjonizował zarządzanie, wprowadzając informatykę do wszystkich swoich przedsiębiorstw.

Nauki płynące z jego sukcesów:

  • Lepiej samemu wyeliminować przestarzałe produkty z rynku, niż pozwolić to zrobić konkurencji.
  • R&D musi posiadać informację zwrotną dotyczącą rynku i jego konsumentów.

5. Akio Morita (1921 – 1999)

Twórca Sony: samuraj, który udostępnił elektronikę konsumentom.

Nauki płynące z jego sukcesów:

  • Poszukiwanie nowego produktu, który nie jest zaadoptowany do rynku niczemu nie służy.
  • Można popełniać błędy, lecz nigdy dwa razy ten sam!
  • Jedynie ludzie ambitni i ciekawi zasługują na to, żeby być zatrudnieni.

6. François Michelin (1926 -)

Twórca grupy Michelin. Wzniósł swoją markę na najwyższą półkę, narzucając ją całemu światu. Mawiał: „Cały świat uznaje nasze postępy technologiczne wypływające z wyjątkowej wolności twórczej”.

Nauki płynące z jego sukcesów:

  • Prezes zarządu powinien przejść przez wszystkie stanowiska, również robotnicze zanim zasiądzie w fotelu prezesa.
  • Bardzo dobra innowacja powinna otwierać rynki.
  • Wielki prezes zarządu powinien być dyskretny, skromny i unikać światowego życia.

7. Hiroshi Yamauchi (1927- 2013)

Twórca Nintendo, który stworzył ze swojej gry wideo rozrywkę planetarną

Nauki płynące z jego sukcesów:

  • Dywersyfikacja poza swoim core businessem jest bardzo ryzykowna.
  • Warto poświecić marże na produktach podstawowych, aby zwiększyć zysk na produktach pochodnych.

8. Steve Jobs (1955 – 2011)

Twórca Apple, inicjator i guru rewolucji numerycznej.

Nauki płynące z jego sukcesów:

  • Tworząc nowy produkt, powinno się go pozycjonować, jako referencję na rynku.
  • Wymagania high-tech to technologia, design i łatwość użytkowania.
  • Produkt bardzo innowacyjny zasługuje na bardzo innowacyjne wprowadzenie na rynek.

9. Larry Page (1973 -) i Sergey Brin (1973 -)

Twórcy Google: duet, który ułatwił i rozpropagował korzystanie z Internetu.

Nauki płynące z ich sukcesów:

  • Wprowadzać metody pracy promujące kreatywność.
  • Bardzo szybko wyznaczyć sobie nowe cele po osiągniętym sukcesie.
  • Promować postawę nieograniczonej wolności wobec trudnych wyzwań.