Analiza pasma cen jednostkowych polega na zestawieniu wszystkich cen transakcyjnych na ten sam produkt ze wszystkimi klientami za dany okres. Uświadomienie sobie różnic istniejących w obrębie pasma cenowego danego produktu ma decydujące znaczenie dla odkrycia różnic pomiędzy cenami zrealizowanymi z różnymi klientami.
Umiejętność identyfikacji czynników decydujących o szerokości pasma cenowego może pomóc w zarządzaniu cenami z różnymi grupami klientów. Jeśli np. ceny faktyczne różnią się między sobą o kilkadziesiąt procent, to bardziej rozważne zarządzanie tak szerokim pasmem cen może znacznie poprawić wyniki finansowe firmy.
Na podstawie analizy cen można ustalić między innymi:
Wyniki analizy często pokazują, że klienci, których uważamy za najbardziej zyskownych, w rzeczywistości tacy nie są i na odwrót.
Dzięki analizie pasma cenowego można podjąć konkretne działania wobec transakcji i klientów, którzy należą do 10-20% najlepszych i najgorszych pod względem cen faktycznych. W przypadku klientów, którzy płacą ceny mieszczące się w górnym przedziale pasma cenowego, zabiegi handlowców i pracowników działu marketingu powinny mieć na celu zwiększenie sprzedaży. Natomiast działania zastosowane wobec klientów płacących najniższe ceny powinny doprowadzić albo do podwyższenia cen faktycznych, albo do zmian warunków współpracy, a w ostateczności zaniechania współpracy.
Analiza pasma cenowego pozwoli na wyeliminowanie błędów w zarządzaniu cenami poprzez:
Na osi X zestawiamy średnią cenę jednostkową, a na osi Y % wielkości sprzedaży za daną cenę. Cenę jednostkową możemy podać w przedziałach, możemy również zamiast ceny wstawić wielkość rabatu. Ważne, aby była to cena faktyczna (pocket price), czyli to, co faktycznie trafia do naszej kieszeni.
Pasmo cenowe jest związane z innym narzędziem, zwanym kaskadą cenową i warto korzystać z obu tych narzędzi równolegle, aby mieć jak najpełniejszy obraz sytuacji i odpowiednio przeprowadzić analizę. Pozwoli nam to na właściwe zarządzanie cenami.