Założycielem firmy był Wojciech Inglot, absolwent chemii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Inglot był dobrym studentem, dzięki czemu miał okazję wyjeżdżać za granicę i obserwować funkcjonowanie innych rynków. Zamierzał kontynuować studia i zostać doktorem chemii, ale nie powiodło mu się na egzaminie wstępnym. Dzięki wsparciu prof. Smolińskiego rozpoczął pracę w laboratorium badawczym w Polfie. Czuł jednak niedosyt, chciał odnieść sukces. Dzięki dekretowi wydanemu przez gen. Jaruzelskiego, który nakazywał przedsiębiorstwom państwowym pozbycie się niepotrzebnego sprzętu, podjął decyzję o stworzeniu własnej firmy i wraz z siostrą zakupił taki sprzęt od Polfy.
Pierwszym oferowanym produktem był płyn do czyszczenia głowic magnetofonowych, następnie firma stworzyła dezodorant w sztyfcie VIP. W 1985 roku Inglot podjął decyzję o wypełnieniu luki na rynku kosmetyków kolorowych. Przełomowym momentem był wyjazd Inglota do Nowego Jorku na kongres Amerykańskiego Stowarzyszenia Chemików i Kosmetyków. Pomimo iż, kosztowało to równowartość półrocznych zarobków, zatrzymał się w słynnym Waldorf Astoria. Inwestycja opłaciła się, ponieważ dzięki temu mógł nawiązać kontakty z najbardziej znaczącymi uczestnikami kongresu, którzy również zatrzymali się w tym hotelu. Pod wpływem przeprowadzonych rozmów Inglot zdecydował się na produkcję lakierów do paznokci. Pierwsze z nich trafiły na rynek w 1987 roku.
Ekspansja zagraniczna firmy rozpoczęła się w 2006 roku, kiedy to otworzono pierwszy franczyzowy sklep w Montrealu. Następny sklep został otwarty na Malcie 3 miesiące później. W Kanadzie sklep Inglota dostrzegli inwestorzy z Australii i dalej potoczyło się lawinowo. Obecnie kosmetyki marki Inglot są obecne w 70 krajach, na 6 kontynentach. Można je kupić w ponad 530 butikach, w tym w najbardziej prestiżowych miejscach takich jak Times Square i Chelsea Market w Nowym Jorku, a także w popularnych sieciówkach takich jak Macy’s w USA czy Sears w Meksyku. Inglot jest liderem rynku w Malezji, Azerbejdżanie i Irlandii.
Inglot jest obecny na wszystkich prestiżowych wydarzeniach branżowych takich jak międzynarodowe pokazy The Makeup Show, IMATS, Fashion Week. Z kosmetyków marki Inglot korzystają makijażyści współtworzący musicale na Broadway’u m.in. The Lion King, Mamma Mia oraz napisany przez Stinga The Last Ship.
Jednym z wyróżników marki jest szeroka gama dostępnych produktów i kolorów. Firma posiada w ofercie ponad 1500 kolorów, dzięki temu cieszy się popularnością nie tylko wśród klientek, ale także wśród wizażystów.
Na pozytywny wizerunek marki wpływa również fakt iż, większość kosmetyków produkowana jest w Przemyślu. Tylko kredki do oczu zamawiane są w Norymberdze, która słynie z ich produkcji od XVIII wieku. Własna produkcja pozwala na skrócenie czasu potrzebnego na wprowadzenie nowych produktów do oferty. Inglot jest w stanie zaoferować produkt w nowym kolorze już w dwa tygodnie, podczas gdy inne firmy potrzebują 2-3 miesięcy. Niezależność Inglot zyskał również dzięki sieci własnych sklepów i stoisk wyspowych, na których mógł wyeksponować kosmetyki, rezygnując jednocześnie z dodatkowych pośredników i obniżając koszty. To także dzięki wyspom Inglot został zauważony przez kanadyjskich biznesmenów w jednej z warszawskich galerii handlowych. Był to moment przełomowy, od którego rozpoczęła się ekspansja zagraniczna firmy.
Rozwój firmy oparty jest na przychodach z bieżącej działalności. Firma unika kredytów, jak również wydatków na reklamę w mediach. Inglot wybrał inny sposób promocji. W 2011 roku współpracował z Britney Spears podczas jej trasy koncertowej Femme Fatale. Natomiast efektem współpracy Inglota z supermodelką Anją Rubik jest woda perfumowana Original by Anja Rubik.
Firma Inglot korzysta również z innowacji. Dzięki wykorzystaniu japońskiej technologii wprowadziła na rynek „oddychające” lakiery do paznokci. Lakier z dodatkiem polimeru używanego w soczewkach kontaktowych posiada zwiększoną przepuszczalność powietrza i pary wodnej. Chociaż lakier został stworzony z myślą o kobietach dbających o zdrowie, uznanie go za dopuszczalny dla muzułmanek umożliwiło ekspansję na rynkach arabskich. Muzułmanie przed każdą modlitwą muszą obmyć dłonie, więc użycie zwykłego lakieru w praktyce oznaczałoby konieczność jego zmywania kilka razy dziennie.
Inglot osiągnął swój sukces dzięki wykorzystywaniu najnowszych naukowych osiągnięć oferując kosmetyki dobrej jakości w przystępnych cenach. Ambicją założyciela było posiadanie 1000 sklepów. Realizacja tej ambitnej wizji nie jest wykluczona biorąc pod uwagę tempo wzrostu oraz fakt jakim uznaniem wśród klientek cieszą się kosmetyki Inglota. Przed właścicielami wiele trudnych decyzji. Czy rodzeństwo zmarłego przed blisko 3 laty Wojciecha Inglota będzie kontynuowało jego wizję i firma pozostanie w rękach rodziny i przyjaciół? Czy też zdecydują się na sprzedaż firmy lub wejście na giełdę? Czas pokaże. A my będziemy trzymać kciuki za dalszy rozwój firmy Inglot i innych polskich firm z branży.
Zdjęcia pochodzą ze strony: colormeinglot.com.