Doskonali organizatorzy

1. Alfred Sloan (1875 – 1966)
Dzięki niemu General Motors zdominował przemysł samochodowy i stał się pierwszą grupą motoryzacyjną na świecie.
Nauki płynące z jego sukcesu:
- Zarządzanie przez cele przyspiesza podjęcie decyzji.
- Styl i cena produktu powinny łechtać ego klienta.
Inspirujące cytaty:
- „Organizacja jest nie lepsza od ludzi, którzy nią kierują i którzy powierzają innym kierowanie nią.”
- „Celem korporacji jest robienie pieniędzy, a nie jedynie robienie samochodów.”
- „Tylko Skarb Państwa Stanów Zjednoczonych miał dość pieniędzy, by pokryć straty, które należałoby ponieść, by odebrać Fordowi wolumen sprzedaży na jego zasadach.”
2. Ray Kroc (1902 – 1984)
Szef McDonalda, któremu udała się taśmowa produkcja standardowego kotleta mielonego z frytkami powiedział: ”Nikt nie traktował tak poważnie biznesu hamburgerów jak my”.
Nauki płynące z jego sukcesu:
- Nic nie jest warte więcej od zwykłej prostej idei powielanej w ogromnej skali.
- Miarą sukcesu franczyzy jest bogactwo jej franczyzobiorców.
Inspirujące cytaty:
- „Myśl o rzeczach wielkich, a wielkim się staniesz.”
- „Uważam, że jeżeli dwóch zatrudnionych u mnie kierowników myśli w ten sam sposób, to jeden powinien odejść.”
3. Bill Hewlett (1913 – 2001) i David Packard (1912 – 1996)
Twórcy koncernu technologicznego HP, którzy obdarzając ogromnym zaufaniem swoich pracowników wyzwolili w nich wyjątkową kreatywność.
Nauki płynące z ich sukcesu:
- To nie produkty są największym bogactwem przedsiębiorstwa, lecz jego pracownicy.
- Po ustaleniu celu, należy pozwolić pracownikom dobrać środki do ich osiągnięcia.
Inspirujące cytaty:
- „Marketing to zbyt poważna sprawa, by powierzyć ją jedynie działowi marketingu.”
- „Zysk nie jest najważniejszym celem działalności przedsiębiorstwa.”
4. Elii Toyoda (1913 – 2013)
Założyciel koncernu Toyota. Jego dewiza „just in time” sprawiła, że fordyzm poszedł w zapomnienie.
Nauki płynące z jego sukcesu:
- Skrócenie czasu dostawy i zmniejszenie zapasów poprawiają proces produkcji.
- Wszyscy pracownicy powinni być zaangażowani w doskonalenie organizacji.
Inspirujące cytaty:
- „Jeśli wejdziesz do fabryki Toyoty, poczujesz Kaizen w powietrzu, będziesz nim oddychał.”
5. Ingvar Kamprad (1926 -…)
Szwedzki twórca IKEA i czarownik low-cost mawia: „Ludzie twierdzą, że jestem skąpy, ale ja mam to gdzieś”.
Nauki płynące z jego sukcesu:
- Low – cost dotyczy nie tylko produkcji, ale również dystrybucji, marketingu…
- Utrzymanie niskich cen kosztem jakości jest pułapką, a nie rozwiązaniem.
Inspirujące cytaty:
- „Szybkie pieniądze przeważnie szybko się kończą.”
- „Prostota i zdrowy rozsądek zawsze powinien charakteryzować planowanie strategicznego kierunku.”
- „Szybkie zarabianie przeważnie polega na niszczeniu innych, a nie na budowaniu.”
6. Jack Welch (1935 -…)
Od przejęcia sterów w General Electric pomnożył jego wartość dziesięciokrotnie. Mawiał: „Każdego roku zwolnijcie 10% najmniej efektywnych współpracowników”.
Nauki płynące z jego sukcesu:
- Jeżeli nie jesteś liderem branżowym albo numerem drugim, sprzedaj firmę.
- Przed przejęciem innego przedsiębiorstwa sprawdźcie czy wasze kultury organizacyjne są harmonijne.
- Wartość strategii jest wartością ludzi, którzy ją wprowadzają.
Inspirujące cytaty:
- „Każda firma, nowa czy stara, która nie postrzega nowej technologii internetowej w swoim życiu biznesowym – dosłownie – jak oddychania, może się w krótkim czasie udusić.”
- „Po świecie chodzi wielu gburów, a niektórzy z nich zostają szefami.”
- „Utrzymuj stały kontakt z klientami. Jeśli rozmawiają z nami, nie mają czasu na rozmowy z konkurencją.”
- „Zmień się lub zgiń. Kiedy tempo zmian zachodzących na zewnątrz firmy jest większe niż tempo zmian wewnątrz, zbliża się koniec.”
7. Jong-Yong Yun (1944 – …)
Porzucając tradycję, stworzył z Samsunga światowego lidera high- tech.
Nauki płynące z jego sukcesu:
- Aby stać się reaktywnym, przedsiębiorstwo musi zmienić postawę wszystkich pracowników.
- Prezes nie może mieć globalnej wizji przedsiębiorstwa bez rozmowy z pracownikami i robotnikami.
Inspirujące cytaty:
- „…nasza przyszłość będzie zależała od jakości naszej marki…”
8. Fred Smith (1944 – …)
Twórca sukcesu Fedex, który mawiał: „Jeśli to pilna przesyłka, Fedex się nią zajmie”.
Nauki płynące z jego sukcesu:
- Dopracowanie procesów logistycznych pozwala na duże oszczędności.
- Nie obiecywać klientowi więcej niż można im zaoferować.
- Trudne decyzje podejmować w spokoju, nie w trakcie „pożaru”.
Inspirujące cytaty:
- „Koncepcja jest interesująca i dobrze sformułowana, ale żeby była opłacalna, pomysł musiałby być wykonalny.”