BANI jest ewolucją powstałej w latach 80 XX wieku koncepcji VUCA. Obie koncepcje określają złożoność naszych czasów i oferują szereg wskazówek na temat tego, jak należy postępować, mierząc się ich specyfiką. Czym wyróżnia się zatem nowa koncepcja? Koncepcja BANI rozszerza definicję nowej rzeczywistości, wprowadzając świeższą perspektywę i propozycję szeregu możliwości, jakie możemy wykorzystać jako jednostki, aby lepiej odnaleźć się w złożonej rzeczywistości.
BANI zakłada, iż podstawowe czynniki, które określały naszą rzeczywistość zgodnie z koncepcją VUCA ewoluowały i stały się jeszcze bardziej specyficzne.
Na akronim BANI składają się poniższe elementy.
Dzisiejsze systemy polityczne, gospodarcze, energetyczne i ekologiczne funkcjonują na zasadzie domina. Awaria jednego komponentu, może poskutkować uszkodzeniem innego lub wielu innych, przykłady:
Dążymy do maksymalizacji zysków w każdej dziedzinie życia, nie zwracając przy tym uwagi na kruchość systemu i wagę naszych decyzji, np.:
Konsekwencją funkcjonowania w kruchym świecie jest bycie chronicznie „niespokojnym”. Skutkuje to problemem z podejmowaniem decyzji i poczuciem bezradności. Przykłady:
Liczba bodźców otrzymywanych każdego dnia przerasta nasze umiejętności przetwarzania: zostajemy zasypywani negatywnymi informacjami, ulegamy dezinformacji. Wzmaga to nasz niepokój i powoduje, że musimy być stale czujni, co jest niezwykle wyczerpujące.
Do tej pory kierowaliśmy się logiką liniowych łańcuchów przyczynowo-skutkowych, które przestały do siebie pasować:
Nieliniowość sprawia, iż przyczyny wydarzeń i decyzji mogą się wydawać pozbawione sensu.
Co ważne, posiadanie większej ilości informacji i danych nie jest równoznaczne ze znalezieniem odpowiedzi. Obecnie mamy więc prawo do braku zrozumienia wielu aspektów życia.
Wszystkie te elementy, sprawiają, iż potrzebujemy nowych ram, na których będziemy opierać swoje działania. Nie możemy jednak czymś zarządzać, jeśli nie możemy tego kontrolować, a nie możemy kontrolować tego, czego nie jesteśmy świadomi.
Koncepcja BANI wskazuje na to, jakie obszary powinniśmy rozwijać, aby lepiej radzić sobie z wyzwaniami współczesnego świata. Dotyczy to zarówno nas, jako osób, które mierzą się z problemami świata BANI, ale i nas, jako liderów, którzy na co dzień wpływają na well-being swoich pracowników. Świadomość na temat własnego stylu zarządzania czy w ogóle zachowania oraz wpływu, jaki wywiera ono na zespół jest kluczowa w procesie motywowania, utrzymania satysfakcji i rozwoju kompetencji jego wszystkich członków. Dobry lider powinien być świadomy, z czym mierzą się jego pracownicy i jak z nimi postępować.
Należy mieć na uwadze, iż w świecie ciągłych zmian, wymagającym ciągłej nauki - up-skilling’u/reskilling’u tak czy inaczej nie uciekniemy on rozwijania kompetencji swoich zespołów. Co roku mierzymy się z coraz większym problemem braku talentów, który wymaga od nas większej dbałości o pracowników, którzy są jednocześnie bardziej obciążeni przez otoczenie BANI. Widzimy też nowe generacje wchodzące na rynek pracy, które prezentują postawy oparte na innych wartościach, a ich zachowania i reakcje ukształtowane są przez erę cyfrową i problem zwiększonego dystansu.
Koncepcja BANI świetnie wpisuje się w problematykę dzisiejszego świata, wspierając adaptację i rozwój jednostek również z uwzględnieniem problemów o podłożu psychologicznym. Budowanie bezpieczeństwa w zespole, rozwój rezyliencji (odporności na stres), nauka empatii czy umiejętności podejmowania szybkich i świadomych decyzji to przykłady rozwiązań, które powinny uwzględniane przez menedżerów według postulatów prezentowanej koncepcji.
Główne aspekty, na których skupia się model BANI w odniesieniu do poszczególnych składowych:
Według różnych badań, odpowiednie kompetencje miękkie będą miały ogromny wpływ w coraz bardziej zautomatyzowanej przyszłości. Kompetencji miękkich nie zastąpi nam technologia. Co więcej, jej wzmożony udział w życiu i w pracy będzie powodować konieczność rozwoju pewnych umiejętności miękkich. Jak twierdzi Ostendi Global, aż 6 z 11 kompetencji przyszłości dotyczy właśnie kompetencji miękkich. Patrząc nie tylko na wskazany typ, a na całą listę, możemy znaleźć kompetencje przyszłości korespondujące właśnie ze specyfiką naszej charakterystycznej rzeczywistości.
Adaptacja do zmian, umiejętność logicznego myślenia, automotywacja, otwartość, inteligencja emocjonalna, kreatywność, a w końcu przywództwo i wywieranie wpływu (dostosowane do współczesnych realiów). To kompetencje integralne do wymagań stawianych przez świat BANI na poziomie pracowników lub osób zarządzających.
Przejście od rzeczywistości VUCA do rzeczywistości BANI oznacza konieczność adaptacji nowych narzędzi i metod zarządzania, które uwzględniają nietypowe wyzwania takie jak kruchość, niepewność, nieliniowość i niejasność.
Aby skutecznie działać w tym nowym środowisku, w pierwszej kolejności kluczowe jest zrozumienie i akceptacja zachodzących zmian. Następnie, podstawą jest gotowość do ciągłej adaptacji oraz rozwijania kompetencji niezbędnych do radzenia sobie z nowymi wyzwaniami.
Do wspomnianych kompetencji należą m.in.
Wniosek jest jasny. Aby przetrwać i prosperować w otoczeniu BANI, jednostki i organizacje muszą być gotowe na zmiany oraz rozwijać strategie i umiejętności potrzebne do skutecznego działania w nieprzewidywalnym i złożonym środowisku biznesowym i społecznym.
Trening umiejętności menedżerskich w świecie BANI dla Zarządów, Dyrektorów i Top Managementu