KPI są jednocześnie narzędziem kontroli menedżerskiej. Nadają priorytety zadaniom, pozwalają usprawnić procesy podejmowania decyzji, wspierają procesy ciągłego doskonalenia i efektywne wykorzystywanie posiadanych przez firmę zasobów.
Wykorzystanie potencjału tkwiącego w miernikach nabiera wartości wówczas, gdy potrafimy wybrać z morza mierników prawdziwe KPI i powiązać je między sobą. W przeciwnym razie systemy informacyjne dostarczą ogromną ilość mierników z których niewiele można zrozumieć…
Wysoki stopień wykorzystania potencjału zarządczego KPI’ ami można zauważyć w zarządzaniu z wykorzystaniem Balanced Scorecard.
Strategiczna Karta Wyników lub Zrównoważona Karta Wyników jest systemem zarządzania. Koncentruje się na wysiłkach przedsiębiorstwa na realizacji wizji i wdrożeniu przyjętej strategii. W metodyce BSC strategia przedsiębiorstwa jest przełożona.
W pierwszej fazie na cele i mierniki strategiczne (KPI) w czterech perspektywach działalności przedsiębiorstwa:
Strategiczne cele i KPI wiążą się pomiędzy sobą w związki przyczynowo-skutkowe. Zapewniają spójność celów i mierników pomiędzy czterema perspektywami działalności firmy. Ponadto, strategiczne cele i KPI wspiera się strategicznymi inicjatywami, które stanowią treść strategii. Wiemy co mamy robić i jak działania wpłyną na poprawę KPI. Proces wdrażania strategii w oparciu o BSC przewiduje kaskadowanie strategii czyli przełożenie celów i KPI strategicznych firmy na cele operacyjne. Dotyczy to zarówno KPI działów i jednostek biznesowych zapewniając spójność celów i KPI na poziomie całej organizacji.
Dzięki metodyce Balanced Scorecard proces wyboru KPI jest bardziej selektywny, gdyż wynika ze strategii firmy a nie z potrzeby mierzenia wszystkiego co się da. Dzięki takiemu ujęciu strategiczne mierniki (KPI) pozwalają na monitorowanie stopnia realizacji strategii oraz sterowanie procesem jej wdrażania.
Wdrożenie strategii w oparciu o narzędzia Balanced Scorecard
Kaskadowanie celów i KPI. Jak zbudować strategię działu i Action Plan?