Zarządzanie efektywnością stanowi kluczowy czynnik dla sprawnego funkcjonowania i rozwoju organizacji. Wskaźniki efektywności pełnią istotną rolę jako narzędzia pomiaru procesów w organizacji, uwzględniając zarówno czynniki wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Są one wskaźnikiem elastyczności przedsiębiorstwa w reakcji na zmienne warunki rynkowe, pozwalając na szybką adaptację i optymalne wykorzystanie możliwości lub obronę przed zagrożeniami. Dążenie do zwiększania efektywności organizacji staje się nie tylko kluczowym elementem zarządzania, lecz także istotnym czynnikiem budowania jej konkurencyjnej pozycji na rynku.
Efektywność stanowi istotne kryterium weryfikacji oceny skuteczności, sprawności i wydajności organizacji w realizacji ustalonych celów przez właścicieli. Przedsiębiorstwo może być uznane za efektywne, gdy w pełni wykorzystuje posiadane zasoby do produkcji produktów lub świadczenia usług, na które istnieje popyt, unikając jednocześnie nadmiernego gromadzenia zapasów.
„Czego nie można mierzyć, tym nie można zarządzać” R. S. Kaplan i D. P. Norton
W perspektywie długoterminowej to właśnie od efektywności funkcjonowania przedsiębiorstwa zależy jego dalszy rozwój lub upadek. Z tego względu kwestie pomiaru efektywności nie powinny być przekładane na dalszy plan kosztem innych np. bieżących zadań. Wybrane wskaźniki efektywności powinny być weryfikowane regularnie, na bieżąco, a ich wartości porównywane z danymi rynkowymi (benchmarkowane).
Bardzo przydatnym i szeroko wykorzystywanym narzędziem do efektywnego zarządzania przedsiębiorstwem są kluczowe wskaźniki efektywności (ang. Key Performance Indicators – KPI). Wskaźniki pomiaru efektywności powinny być wykorzystywane w każdym obszarze funkcjonalnym organizacji oraz być dostosowane do specyfiki pracy poszczególnych działów. Dzięki takiemu wykorzystaniu są praktycznymi narzędziami kontrolingu.
Cały kunszt wykorzystania sytemu KPI nie polega na mierzeniu wszystkiego. Należy wybrać jedynie najważniejsze procesy i zdarzenia mające kluczowy wpływ na wyniki przedsiębiorstwa. Istota stworzenia systemu KPI polega na wybraniu wskaźników, które będą pomocne w podejmowaniu decyzji strategicznych w najważniejszych obszarach organizacji. Wybór wskaźników odbywa się po określeniu celów strategicznych firmy i kluczowych do monitoringu obszarów.
Tworząc listę wskaźników należy pamiętać aby:
W każdym obszarze organizacji efektywność działań możemy mierzyć w oparciu o specjalnie dobrane wskaźniki, które obrazują wybrany obszar i umożliwią jego dokładną ocenę.
Przykładem mogą być wskaźniki efektywności produkcji. Umożliwiają one zidentyfikowanie problemów, które mogą wystąpić w trakcie tego procesu. Jeżeli wynik nawet jednego wskaźnika jest poniżej oczekiwań powinno być to odebrane jako sygnał ostrzegawczy, informujący o możliwości wystąpienia nieprawidłowości w całym obszarze a nawet całej organizacji.
Stosunek liczby maszynogodzin wykorzystanych do liczby maszynogodzin normatywnych w danym okresie.
Wskaźnik obejmujący koszty:
Jest to stosunek czasu przestojów z powodu awarii do całkowitego czasu pracy parku maszynowego bądź poszczególnej maszyny. Przestoje produkcyjne powodowane awariami są problemem narażającym firmę na wyższe koszty. Podstawowym zadaniem managera odpowiedzialnego za produkcję jest minimalizowanie tego typu przestojów poprzez działania zapobiegawcze np. regularne przeglądy i serwis oraz sprawne zarządzanie zagrożeniem podczas trwania awarii.
Jest to stosunek czasu przestojów (z powodu awarii) do liczby awarii. Kluczowym dla produkcji jest jak najszybsze przywrócenie maszyny do pracy. Również w tym przypadku głównym zadaniem managera odpowiedzialnego za obszar jest skracanie czasu napraw poprzez działania zapobiegawcze, takie jak skuteczne zaopatrzenie magazynu w niezbędne części zamienne. Ten miernik doskonale sprawdza się do oceny efektywności pracy działu serwisu lub, zgodnie z nomenklaturą, działu utrzymania ruchu. Szczególnie istotne staje się to, gdy taki dział funkcjonuje jako odrębny entytem od działu produkcyjnego. Stanowi on kluczowe narzędzie pomiarowe, umożliwiające obiektywną ocenę skuteczności podejmowanych działań w obszarze utrzymania sprzętu i serwisu, co bezpośrednio przekłada się na ogólną efektywność działalności organizacji.
Wskaźnik realnego czasu produkcji: jest to stosunek rzeczywistego do planowanego czasu produkcji.
jest to iloczyn trzech innych wskaźników:
Wskaźnik wylicza się według wzoru: OEE = dostępność x wykorzystanie x jakość. Każdy nieplanowany przestój, wyprodukowanie wadliwego elementu czy praca w niższej wydajności jest marnotrawstwem zasobów, którego możny uniknąć.
Innymi wskaźnikami mogą być np.: ilość braków, części wadliwych czy ilość odpadów.
Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) są narzędziami służącymi do oceny realizacji celów biznesowych. Każda firma korzystająca z KPI lub podobnych systemów zarządzania celami powinna zapewnić obecność wskaźników oceny efektywności, które umożliwią obiektywną ocenę postępów na podstawie konkretnych danych liczbowych, a nie subiektywnych opinii. Te wskaźniki umożliwiają właściwą ocenę efektywności podejmowanych działań oraz monitorowanie osiąganych rezultatów w sposób oparty na faktach.
KPI powinno dostosowywać się do konkretnego przedsiębiorstwa i kluczowych procesów w łańcuchu wartości firmy.
Analogicznie wybierając KPI opisujące proces produkcji należy zawsze brać pod uwagę:
Każda z tych trzech zmiennych będzie implikowała inne planowanie działań w sytuacji awaryjnej. W zapewnieniu dostępności części zamiennych czy też przy zawieraniu umów z dostawcami/ kontrahentami i kooperantami.
Kaskadowanie celów i KPI. Jak zbudować strategię działu i Action Plan?