1. Aristide Boucicaut (1810 - 1877)
Założyciel pierwszego domu handlowego „Au Bon Marche” w Paryżu, który
przetarł szlaki i ustanowił reguły działania dla wielkich sieci
dystrybucji.
Nauki płynące z jego sukcesu:
-
Kupować w dużych ilościach i sprzedawać po najlepszych cenach.
-
Dbać o wystrój wnętrza sklepu, dla podkreślenia wartości produktu.
-
Aby klient był wierny i oczarowany, należy mu oferować szeroką gamę usług.
2. Harley Procter (1846 - 1923)
Twórca potęgi Procter & Gamble; intuicyjnie znalazł elementy, które się składają na wizerunek marki produktu.
Nauki płynące z jego sukcesu:
-
Każdy produkt musi posiadać atrybuty, które go odróżniają od produktów konkurencji.
-
Długość życia sloganu reklamowego jest praktycznie nieograniczona.
- Reklama produktu masowego powinna korzystać ze wszystkich mediów.
3. Andre Citroen (1878 - 1935)
Jego ekstrawaganckie i medialne pomysły rozsławiły markę CITROEN w Europie.
Nauki płynące z jego sukcesu:
-
Reklama eventowa jest narzędziem komunikacji w doskonałej relacji ceny do jakości.
- Żeby podkreślić zalety swojej marki, należy podkreślać słabości konkurencji.
4. Estee Lauder (1906 - 2004)
Nieprzeciętna sprzedawczyni, która dzięki swoim niebanalnym pomysłom stworzyła globalne imperium kosmetyczne.
Nauki płynące z jej sukcesu:
-
Prezes lubiący sprzedaż robi wrażenie zarówno na swoich klientach, jak i na pracownikach.
-
Tworzyć od podstaw wszystko samemu to doskonały początek na rozwinięcie biznesu.
- Schlebiając elitom, można zdobyć masy.
Inspirujące cytaty:
-
„Jeżeli coś nie pachnie, nie da się tego sprzedać”.
- „Obserwowanie sukcesów i niepowodzeń – twoich własnych i tych u
konkurencji – czyni twój zmysł do interesów bardziej pewnym i żywym”.
5. Sam Walton (1918 - 1992)
Twórca największej sieci dystrybucji Wal-Mart, władca przecen, który zmienił prowincję amerykańską.
Nauki płynące z jego sukcesu:
-
Jeśli umiesz dobrze kupić, to potrafisz dobrze sprzedać.
-
Eliminacja pośredników zmniejsza koszty.
- Jeżeli jakiś sklep odnosi sukcesy, należy go zdublować w innym miejscu.
Inspirujące cytaty:
„Jest tylko jeden szef. Klient. On może zwolnić każdego w firmie, od
prezesa w dół – po prostu wydając swoje pieniądze gdzie indziej”.
6. Herb Kelleher (1931 - )
Twórca Southwest Airlines kopiowanego na całym świecie konceptu lotniczego low-cost.
Nauki płynące z jego sukcesu:
-
Jeśli dobrze traktujesz swoich pracowników, będą gorliwie spełniać życzenia klientów.
- Przedsiębiorstwo low-cost nie może wszystkiego obiecać, ale musi dotrzymywać danych obietnic.
Inspirujące cytaty:
-
„Firma jest silniejsza, gdy jest połączona miłością a nie strachem”
-
„Twoi ludzie są najważniejsi. Gdy będziesz ich dobrze traktował, oni
będą dobrze traktować klientów. Klienci będą wracać, a to uszczęśliwi
udziałowców.”
-
„My mamy Departament ds. Ludzi. Tym się zajmuje, więc nie nazywajcie
go Zasobami Ludzkimi – to brzmi jak z planu 5-letniego Stalina.”
-
„Mamy ludzi po MBA, ale oceniamy także ich postawę. Raczej zatrudnimy
kogoś z mniejszym doświadczeniem, niższym wykształceniem i mniejszą
kompetencją niż kogoś, kto ma tego wszystkiego więcej, ale kto ma zgniłą
postawę.”
-
„Gdy ktoś przychodzi do mnie z pomysłem na obniżenie kosztów, to nie
rzucam się na niego i nie mówię „tak”. Pytam: Jaki to będzie miało wpływ
na klienta?”
-
„Stale przestrzegałem naszych ludzi, że w miarę jak będziemy stawać
się coraz więksi, naszym głównym wrogiem będziemy my sami, a nie nasi
konkurenci. Arogancja, spoczywanie na laurach, myślenie, że świat jest
naszą „ostrygą”, lekceważenie konkurentów starych i obecnych. Myślę, że
pokora jest bardzo ważna…”
- „Myśl w małej skali i działaj w małej skali, a staniesz się wielki.
Myśl w wielkiej skali i działaj w wielkiej skali, a staniesz się mały.”
7. Phil Knight (1938 - )
Twórca potęgi Nike’a. Jego pomysłem było płacenie gwiazdom za powiedzenie „just do it".
Nauki płynące z jego sukcesu:
-
Wartość znajduje się w koncepcji i w marketingu, a nie w procesie produkcji.
- Połączenie banalnego produktu z charyzmatyczną gwiazdą jest operacją bardzo zyskowną.
Inspirujące cytaty:
-
„Graj zgodnie z zasadami, lecz bądź bezlitosny”.
8. Dietrich Mateschitz (1944 - )
Dla twórcy Redbull’a marketing zawiera się w 3 słowach: szybkość, lekkość i splendor.
Nauki płynące z jego sukcesu:
-
Rozpowszechnianie pogłosek i plotek na temat produktu to świetna reklama.
-
Intuicja jest równie dobra jak marketing do wylansowania nowego produktu.
9. Richard Branson (1950 - )
Twórca koncernu Virgin, który jest najlepszą reklamą swoich produktów.
Nauki płynące z jego sukcesu:
-
Można opuścić szkołę w wieku 16 lat i zostać prezesem.
-
Sympatyczny i medialny szef może mniej wydać na reklamę.
- Jeżeli jakaś spółka zaczyna przynosić straty, należy ją sprzedać.
Inspirujące cytaty:
-
„Uśmiech może być konkurencyjną przewagą - sprawia, że ludzie czują się przy Tobie lepiej”.
-
„Złożoność jest Twoim wrogiem. Każdy głupiec może coś skomplikować. Ciężko jest coś uprościć”.
-
„Zawsze warto podejmować ryzyko, jeśli tylko jest to w dobrej sprawie i przyczynia się do dobrego życia”.