Geniusze marketingu

1. Aristide Boucicaut (1810 – 1877)

Założyciel pierwszego domu handlowego „Au Bon Marche” w Paryżu, który przetarł szlaki i ustanowił reguły działania dla wielkich sieci dystrybucji.

Nauki płynące z jego sukcesu:

  • Kupować w dużych ilościach i sprzedawać po najlepszych cenach.
  • Dbać o wystrój wnętrza sklepu, dla podkreślenia wartości produktu.
  • Aby klient był wierny i oczarowany, należy mu oferować szeroką gamę usług.

2. Harley Procter (1846 – 1923)

Twórca potęgi Procter & Gamble; intuicyjnie znalazł elementy, które się składają na wizerunek marki produktu.

Nauki płynące z jego sukcesu:

  • Każdy produkt musi posiadać atrybuty, które go odróżniają od produktów konkurencji.
  • Długość życia sloganu reklamowego jest praktycznie nieograniczona.
  • Reklama produktu masowego powinna korzystać ze wszystkich mediów.

3. Andre Citroen (1878 – 1935)

Jego ekstrawaganckie i medialne pomysły rozsławiły markę CITROEN w Europie.

Nauki płynące z jego sukcesu:

  • Reklama eventowa jest narzędziem komunikacji w doskonałej relacji ceny do jakości.
  • Żeby podkreślić zalety swojej marki, należy podkreślać słabości konkurencji.

4. Estee Lauder (1906 – 2004)

Nieprzeciętna sprzedawczyni, która dzięki swoim niebanalnym pomysłom stworzyła globalne imperium kosmetyczne.

Nauki płynące z jej sukcesu:

  • Prezes lubiący sprzedaż robi wrażenie zarówno na swoich klientach, jak i na pracownikach.
  • Tworzyć od podstaw wszystko samemu to doskonały początek na rozwinięcie biznesu.
  • Schlebiając elitom, można zdobyć masy.

Inspirujące cytaty:

  • „Jeżeli coś nie pachnie, nie da się tego sprzedać”.
  • „Obserwowanie sukcesów i niepowodzeń – twoich własnych i tych u konkurencji – czyni twój zmysł do interesów bardziej pewnym i żywym”.

5. Sam Walton (1918 – 1992)

Twórca największej sieci dystrybucji Wal-Mart, władca przecen, który zmienił prowincję amerykańską.

Nauki płynące z jego sukcesu:

  • Jeśli umiesz dobrze kupić, to potrafisz dobrze sprzedać.
  • Eliminacja pośredników zmniejsza koszty.
  • Jeżeli jakiś sklep odnosi sukcesy, należy go zdublować w innym miejscu.

Inspirujące cytaty:

„Jest tylko jeden szef. Klient. On może zwolnić każdego w firmie, od prezesa w dół – po prostu wydając swoje pieniądze gdzie indziej”.

6. Herb Kelleher (1931 – )

Twórca Southwest Airlines kopiowanego na całym świecie konceptu lotniczego low-cost.

Nauki płynące z jego sukcesu:

  • Jeśli dobrze traktujesz swoich pracowników, będą gorliwie spełniać życzenia klientów.
  • Przedsiębiorstwo low-cost nie może wszystkiego obiecać, ale musi dotrzymywać danych obietnic.

Inspirujące cytaty:

  • „Firma jest silniejsza, gdy jest połączona miłością a nie strachem”
  • „Twoi ludzie są najważniejsi. Gdy będziesz ich dobrze traktował, oni będą dobrze traktować klientów. Klienci będą wracać, a to uszczęśliwi udziałowców.”
  • „My mamy Departament ds. Ludzi. Tym się zajmuje, więc nie nazywajcie go Zasobami Ludzkimi – to brzmi jak z planu 5-letniego Stalina.”
  • „Mamy ludzi po MBA, ale oceniamy także ich postawę. Raczej zatrudnimy kogoś z mniejszym doświadczeniem, niższym wykształceniem i mniejszą kompetencją niż kogoś, kto ma tego wszystkiego więcej, ale kto ma zgniłą postawę.”
  • „Gdy ktoś przychodzi do mnie z pomysłem na obniżenie kosztów, to nie rzucam się na niego i nie mówię „tak”. Pytam: Jaki to będzie miało wpływ na klienta?”
  • „Stale przestrzegałem naszych ludzi, że w miarę jak będziemy stawać się coraz więksi, naszym głównym wrogiem będziemy my sami, a nie nasi konkurenci. Arogancja, spoczywanie na laurach, myślenie, że świat jest naszą „ostrygą”, lekceważenie konkurentów starych i obecnych. Myślę, że pokora jest bardzo ważna…”
  • „Myśl w małej skali i działaj w małej skali, a staniesz się wielki. Myśl w wielkiej skali i działaj w wielkiej skali, a staniesz się mały.”

7. Phil Knight (1938 – )

Twórca potęgi Nike’a. Jego pomysłem było płacenie gwiazdom za powiedzenie „just do it”.

Nauki płynące z jego sukcesu:

  • Wartość znajduje się w koncepcji i w marketingu, a nie w procesie produkcji.
  • Połączenie banalnego produktu z charyzmatyczną gwiazdą jest operacją bardzo zyskowną.

Inspirujące cytaty:

  • „Graj zgodnie z zasadami, lecz bądź bezlitosny”.

8. Dietrich Mateschitz (1944 – )

Dla twórcy Redbull’a marketing zawiera się w 3 słowach: szybkość, lekkość i splendor.

Nauki płynące z jego sukcesu:

  • Rozpowszechnianie pogłosek i plotek na temat produktu to świetna reklama.
  • Intuicja jest równie dobra jak marketing do wylansowania nowego produktu.

9. Richard Branson (1950 – )

Twórca koncernu Virgin, który jest najlepszą reklamą swoich produktów.

Nauki płynące z jego sukcesu:

  • Można opuścić szkołę w wieku 16 lat i zostać prezesem.
  • Sympatyczny i medialny szef może mniej wydać na reklamę.
  • Jeżeli jakaś spółka zaczyna przynosić straty, należy ją sprzedać.

Inspirujące cytaty:

  • „Uśmiech może być konkurencyjną przewagą – sprawia, że ludzie czują się przy Tobie lepiej”.
  • „Złożoność jest Twoim wrogiem. Każdy głupiec może coś skomplikować. Ciężko jest coś uprościć”.
  • „Zawsze warto podejmować ryzyko, jeśli tylko jest to w dobrej sprawie i przyczynia się do dobrego życia”.